kortingskaart 76x74

nieuws app 76x74

nieuws 76x74

opleiding 76x74

issue 76x74

vragen 76x74

Statement over klinisch redeneren / case-based onderwijs

Het NPi heeft als doelstelling om in haar onderwijs de alledaagse context van de fysiotherapie/oefentherapie/ergotherapie zoveel als mogelijk te benaderen. Zodoende wordt de ontmoeting tussen therapeut en cliënt in de beroepspecifieke setting veelal als vertrekpunt genomen. Binnen veel NPi-cursussen wordt gebruikgemaakt van casuïstiek als onderwijsmiddel, ter herkenning van de beroepspecifieke setting enerzijds en ter verbetering van klinische redeneervaardigheden anderzijds. Dit wordt ‘case-based onderwijs’ genoemd.

Met het beschrijven van biomedische gegevens en een unieke context krijgt een klachtenverhaal een gebalanceerde en unieke persoonlijke betekenis. Door niet alleen een ‘verteller-perspectief’ te hanteren, maar juist/ook het verhaal van de cliënt of de dialoog tussen cliënt en therapeut als uitgangspunt te nemen, wordt de klinische werkelijkheid met al zijn onzekerheden dichter benaderd.

Bij de inrichting van het case-based onderwijs hanteert het NPi de volgende uitgangspunten:

  1. Het leerdoel van de scholing is richtinggevend voor de casusbeschrijving. Het oefenen van het diagnostisch redeneren vereist een set van anamnestische gegevens, al dan niet in combinatie met bevindingen uit het lichamelijk onderzoek, terwijl het therapeutisch redeneren vertrekt vanuit de fysiotherapeutische diagnostische analyse (het patiëntprofiel in termen van diagnostische conclusies).
  2. Case-based onderwijs dient te voldoen aan de pijlers van Evidence Based Practice (EBP), waarbij klinische expertise zich uit in het oordeelkundig en gewetensvol integreren van het best beschikbare bewijs met de klinische omstandigheden en de waarden en voorkeuren van de individuele cliënt bij het nemen van behandelbeslissingen. Via het expliciteren van redeneerwijze en redeneringen binnen een casus kan het alledaagse fysiotherapeutische handelen op kwaliteit worden beoordeeld.
  3. Bij de keuze voor een casus wordt rekening gehouden met de epidemiologie (prevalentie en incidentie) van gezondheidsklachten en aandoeningen.
  4. Er is sprake van een functioneringsprobleem gerelateerd aan bewegen, dat te beschrijven is aan de hand van de ICF-domeinen.

Voor de beschreven casuïstiek hanteert het NPi de volgende richtlijnen:

  • Iedere casus weerspiegelt een persoonlijke situatie (naam, leeftijd, persoonlijke achtergrond en levensgeschiedenis).
  • Er wordt beschreven in welke setting en hoedanigheid de ontmoeting plaatsvindt (vooraf-gegevens over de verwijzing, plaats van de ontmoeting en de reden voor contact).
  • Ook kan de indruk die een cliënt op de therapeut maakt worden verwoord. Deze kan meetbare, maar ook niet meetbare elementen bevatten.
  • Indien relevant zijn er persoonlijke gegevens over de mogelijke/ingeschatte belevingswereld van de cliënt beschreven.
  • Er is een duidelijke vraag om hulp van een cliënt, de omgeving van de cliënt of een verwijzend specialist beschreven.
  • Er zijn zowel biomedische gegevens (symptomen, fysiologische parameters en/of pathologische kenmerken) als persoonlijke/narratieve gegevens (over de gedachtewereld van de cliënt in relatie tot zijn of haar gezondheidsprobleem en indien relevant uit de directe omgeving van de cliënt) beschikbaar.

Actueel

  • npi-service-sportgezondheidszorg-2019-4
    NPi-service Sportgezondheidszorg 2019-4

    lees meer...

  • npi-service-neurologie-2019-4
    NPi-service Neurologie 2019-4

    lees meer...

  • enkele-plaatsen-beschikbaar-bij-hooggewaardeerde-opleiding-neurorevalidatie-cva
    Enkele plaatsen beschikbaar bij hooggewaardeerde opleiding Neurorevalidatie/CVA

    lees meer...

  • masterclass-inspanningsfysiologie-van-krachttraining-met-inspanningsfysioloog-gerard-van-der-poel
    Masterclass ‘Inspanningsfysiologie van krachttraining met inspanningsfysioloog Gerard van der Poel

    lees meer...

  • gedragsverandering-bij-clienten-een-training-voor-paramedici
    Gedragsverandering bij cliënten; een training voor paramedici

    lees meer...

  • basiscursus-functiestoornissen-van-de-bekkenbodem-voor-fysio-en-oefentherapeuten-start-4-oktober
    Basiscursus 'Functiestoornissen van de bekkenbodem' voor fysio- en oefentherapeuten. Start 4 oktober.

    lees meer...

  • opleiding-procesmatige-adem-en-ontspanningstherapie-100-accreditatiepunten
    Opleiding ‘Procesmatige adem- en ontspanningstherapie’ (100 accreditatiepunten)

    lees meer...

  • circuittraining-na-een-beroerte
    Circuittraining na een beroerte

    lees meer...

  • uitgebreid-scholingsaanbod-voor-handtherapeuten-bij-het-npi-masterclasses-en-skills-labs
    Uitgebreid scholingsaanbod voor handtherapeuten bij het NPi. Masterclasses en Skills labs.

    lees meer...

  • musculoskeletale-pijnklachten-binnen-de-fysiotherapie-en-oefentherapie
    Musculoskeletale pijnklachten binnen de fysiotherapie en oefentherapie

    lees meer...

  • wegens-grote-interesse-komend-najaar-twee-cursussen-over-perifeer-vestibulaire-duizeligheid
    Wegens grote interesse komend najaar twee cursussen over perifeer vestibulaire duizeligheid

    lees meer...

  • nog-plaatsen-beschikbaar-bij-vervolgcursus-motiverende-gespreksvoering-op-2-en-3-september
    Nog plaatsen beschikbaar bij vervolgcursus 'Motiverende gespreksvoering' op 2 en 3 september

    lees meer...

  • praktische-2-daagse-masterclass-liespijn-bij-sporters-met-igor-tak-en-rob-langhout
    Praktische 2-daagse masterclass 'Liespijn bij sporters' met Igor Tak en Rob Langhout

    lees meer...

  • praktijkcursus-over-inspanningsfysiologie-en-trainingsleer-bij-kinderen-van-6-t-m-16-jaar
    Praktijkcursus over inspanningsfysiologie en trainingsleer bij kinderen van 6 t/m 16 jaar

    lees meer...

  • hoe-toekomstbestendig-ben-jij-als-fysiotherapeut-cursus-toekomstbestendige-fysiotherapie-op-17-september
    Hoe toekomstbestendig ben jij als fysiotherapeut? Cursus ‘Toekomstbestendige fysiotherapie’ op 17 september

    lees meer...

Telefoon E-mail Locatie Twitter Facebook LinkedIn Instagram Vimeo